Click Click

Monday, August 8, 2011

Hardworking


Lama dah tak guna ayat ni.
Zaman sekarang semua guna 'workaholic'.
Am i belong to this group?
Dulu ye..
Now... dh makin kurang.. why ah?
Ntah..

Gila kerja.
Lepas form 5 dh start cari keje part time.
Pernah jadi kerani sambilan,and pernah jadi minah kilang masa midterm break uni dulu.
Kerja biasa2 (jadi cashier kat kaunter cybercafe) pun pernah.

Gaji? tak lah mewah. Memadailah dengan tugas yg dia bagi.
As a clerk, masa tahun 2003 tu rm600 rasanya.
Masa tahun 2007, dapat rm5.9 sejam.
Macam kerja kilang tu, basic dlm 550 je kot tapi bila campur elaun shif,elaun makan and OT sikit2 dapt gak la 8-9 ratus. 3 bulan kerja dapat kat ngan 2 ribu plus. Lepas la bayar yuran uni and belanja utk satu sem.
Kerja cybercafe dapt gaji ikut jam, rm3.5 sejam. Tapi letih. kerja dari 8mlm sampai ke 3-4 pagi

Experience.
Macam2 pe'el manusia kita jumpa.
Ingat kat sekolah je ada org yg senget2, masuk dunia bekerja lagi teruk.
Pengalaman manis bannyyyakkk.
Berkawan dengan macam2 jenis org, bangsa, peringkat umur, pangkat... such a great experience.

Bila dah bekerja betul2.
Ada ke kerja tak betul2?
i mean, kerja tetap macam sekarng....
boleh la... dh nk masuk 3 tahun dh bekerja ditempat yg sama. Some more this is my first job after graduate. So mungkin dh tertulis di loh mahfuz kot inilah tempat saya mencari rezeki (mode sedih sebab mintak keje tempat lain tak dapat dapat..hihi)

Peringatan utk diri sendiri.
Bekerja kene amanah.
Mesti ikhlas. (aik..ayat cam ayat....hahahha)
Kena selalu ingat yg gaji yg kita bawak balik everymonth tu, yg kite guna utk makan byr hutang tu mestilah halal.

Suami selalu pesan, buat kerja kena buat betul2. Jgn sampai org senang2 nk cari salah kita.

**petang tadi, lebih kurang jam 3.40ptg,perginya seorang patriot.. keluarga dan negara merasai kehilangannya. Al-fatihah.

No comments:

Post a Comment

Cari cari